Najnowsze systemy, stosowane m.in. w autach o napędzie mild hybrid marki Volvo, w przypadku awarii pozwalają na zabezpieczenie urządzeń przed ich trwałym uszkodzeniem. Jednocześnie – blokuje to pracę całego pojazdu, którą trzeba następnie wznowić. I tu pojawiamy się my – mechanicy Auto Woźnicki z Iławy!
Edukacja to podstawa pracy mechanika samochodowego. W dzisiejszych, pędzących (a propos) czasach trzeba się stale kształcić, aby nie zostać w tyle i jednocześnie – aby sprostać wymaganiom rynku i wymaganiom klientów. Jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi w naszej branży jest mechanika związana z pojazdami napędzanymi silnikami elektrycznymi lub hybrydowymi. A wraz z nią, rozwijamy się także my – jako jedni z pierwszych na naszym terenie mocno postawiliśmy na naprawę „elektryków” i hybryd.
Czym jest mild hybrid
Akurat system mild hybrid charakteryzuje się tym, że silnik elektryczny nie napędza samodzielnie pojazdu, tylko jest wspomaganiem dla tradycyjnego (jeszcze…) silnika spalinowego. MHEV (tzw. miękka hybryda) zwiększa efektywność spalinową, a jednocześnie redukuje emisję spalin, szczególnie podczas jazdy w terenie miejskim.
Ostatnio trafiło do nas Volvo XC 60 z takim właśnie rozwiązaniem, jeśli chodzi o napęd. Posiada ono baterię trakcyjną 48V (napięcie elektryczne o mocy 48 woltów), która odpowiada za wprowadzenie silnika w stan pracy, uruchomienie i wyłączenie go w systemie „Start / Stop”. Jak już wspomnieliśmy – najnowsze systemy, stosowane m.in. w autach o napędzie mild hybrid marki Volvo, w przypadku awarii pozwalają na zabezpieczenie urządzeń przed ich trwałym uszkodzeniem. Jednocześnie – blokuje to pracę całego systemu, którą trzeba następnie wznowić. Systemy te wyczuwając większe, poważniejsze zagrożenia dla całego pojazdu, „odcinają” mu możliwość pracy.
Odblokowanie takich systemów, również tych z Volvo, odbywa się tylko i wyłącznie przez bramki serwisowe tej marki. Wówczas trzeba się wykazać tak samo wiedzą mechaniczną, jak i mechaniczno-informatyczną. Najpierw należy uzyskać oficjalny dostęp do tych bramek, a następnie – już poprzez komputer – przebrnąć przez ten system.

Naprawa mild hybrid
I właśnie auto marki Volvo, model XC 60, potrzebowało naszej pomocy w tym zakresie. Samochód przyjechał do nas na lawecie, „unieruchomiony”. Dosłownie. System mild hybrid był poważnie uszkodzony, a sygnał z tym związany spowodował elektroniczną blokadę innych podzespołów i elementów (stąd też brak możliwości jego uruchomienia). Dzięki temu zabiegowi skala awarii auta nie zwiększyła się. Zadziałał zatem samoistny system bezpieczeństwa montowany w tych pojazdach.
Bateria trakcyjna od Volvo nadawała się tylko do wyrzucenia (co zrobiłoby zapewne wielu mechaników), lub do naprawy. Wybraliśmy drugą z tych opcji wiedząc o tym, że znacznie zmniejszy to koszty całej naprawy, a przez to – budżet właściciela Volvo nie ucierpi tak bardzo, jak w przypadku zakupu nowego akumulatora. Połączyliśmy się więc z bramkami marki wywodzącej się ze Szwecji, zregenerowaliśmy baterię, a auto już wróciło na drogę.
To oczywiście tylko jeden z przykładów napraw, które wykonujemy w naszym warsztacie. Akurat ten temat wzięliśmy na tapet w tym artykule z uwagi na ciekawy system zabezpieczeń montowany w naprawianym przez nas pojeździe. Wkrótce przybliżymy kolejne „tajemnice” i szczegóły naszej pracy na Wiejskiej 2b w Iławie.







